Ακρόαση άρθρου......

«Οικονομική Κρίση & Νεότητα, 19-34 Vs Απαισιόδοξων».
Οι παραδοσιακές αξίες της εκπαίδευσης, ο τρόπος για τη  διαχείριση της αβεβαιότητας.

Παρουσιάζονται τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης έρευνας που πραγματοποιήθηκε  από το Κ.Ε.Τ.Α.Κ. (Κέντρο Ερευνών, Τεχνολογικής Ανάπτυξης & Καινοτομίας )  του Mediterranean College.

Η  Έρευνα, σκιαγραφεί  τις επιλογές και τις προτεραιότητες των νέων κάτω από τις επιπτώσεις της Χρηματοπιστωτικής και Οικονομικής Κρίσης  και αποκαλύπτει τις επιδράσεις της  σε αξίες και συμπεριφορές.

Ταυτότητα της Έρευνας:

Αντικειμενικός σκοπός της έρευνας  ήταν να σκιαγραφήσει τις επιλογές και τις προτεραιότητες των νέων κάτω από τις επιπτώσεις  της Χρηματοπιστωτικής και Οικονομικής Κρίσης αλλά  και τις επιδράσεις της στις αξίες τους  και τις συμπεριφορές τους.
Η έρευνα  πραγματοποιήθηκε κατά τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο του 2011, με την επιστημονική συνδρομή του Κ.Ε.Τ.Α.Κ. (Κέντρο Ερευνών, Τεχνολογικής Ανάπτυξης & Καινοτομίας )  του Mediterranean College και τη συμμετοχή φοιτητών των σχολών Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πληροφορικής και Κοινωνικών Επιστημών του κολεγίου.


Το δείγμα της έρευνας περιελάμβανε 1.501 νέους ηλικίας 19-34 ετών, γυναίκες και άνδρες από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τον Πειραιά και τη Γλυφάδα, στο σύνολό τους προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές Τ.Ε.Ι., Α.Ε.Ι. και κολεγίων, εργαζόμενους σε ποσοστό 49,5%.
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ήταν αυτή των προσωπικών συνεντεύξεων μέσω δομημένου ερωτηματολογίου και της τηλεφωνικής συνέντευξης.


Κύρια Ευρήματα:

1.Πως βλέπετε την προσωπική σας κατάσταση για το επόμενο έτος;
1.1. Αρκετά Αισιόδοξα: 38%
1.2. Μάλλον Αβέβαιη: 42%
1.3  Αρκετά Απαισιόδοξα: 20%

2. Εκτιμάτε ότι κατά το επόμενο έτος το βιοτικό σας επίπεδο:
2.1. Θα βελτιωθεί: 16%
2.2. Θα παραμείνει σταθερό: 48%
2.3. Θα χειροτερέψει: 36%

4ος Κύκλος Αυτροβελτίωσης από το PSYCHOLOGY.GR
3 Ημέρες, 6 διαδικτυακά βιωματικά εργαστήρια. Γενική είσοδος: 25 ευρώ, για εγγραφές έως 31 Μαρτίου 2024

3. Εκτιμάτε ότι η εκπαίδευση και η δια βίου μάθηση βοηθούν στο να απολαμβάνετε μεγαλύτερη αναγνώριση και διάκριση από τους γύρω σας;
Ναι: 57%
Όχι:  43%

4. Η  μεταπτυχιακή εκπαίδευση και η πιστοποίηση προσόντων βοηθούν στο να αισθάνεστε  πιο σίγουροι για το μέλλον;
Ναι: 63%
Όχι:  37%

5. Η εργασία για σας αντιπροσωπεύει:
5.1. Τον τρόπο για να κερδίζω τη ζωή μου και να επιβιώνω: 49%
5.2. Τον τρόπο για να βελτιώσω τη ζωή μου και το κοινωνικό μου status: 41%
5.3. Tον τρόπο για να αναπτύσσω την προσωπικότητά μου και τις δεξιότητές μου: 10%

(Απαντήσεις από όσους δήλωσαν εργαζόμενοι)

6.Θα θυσιάζατε  ελεύθερο χρόνο δεδομένης της συγκυρίας για να ανταποκριθείτε στις αυξημένες απαιτήσεις μιας θέσης εργασίας;
Ναι: 51%
Όχι:  49%

Άστο γι’ αύριο! Ξεπερνώντας την αναβλητικότητα στο χώρο εργασίας
Το διαδικτυακό σεμινάριο διοργανώνεται από το PSYCHOLOGY.GR, με εισηγήτρια την ψυχολόγο – ψυχοθεραπεύτρια, Άρτεμις Αντωνίου.

(Απαντήσεις από όσους δήλωσαν εργαζόμενοι)

7. Εάν αντιλαμβανόσασταν μια ευκαιρία, θα ιδρύατε μια δική σας επιχείρηση σήμερα δεδομένης της συγκυρίας;
Ναι: 31%
Όχι: 69%

8. Προσβλέπετε σε μια καλύτερη καριέρα στην Ελλάδα με άξονα την περεταίρω επαγγελματική σας εκπαίδευση σήμερα;
Ναι: 57%
Όχι: 43%

9. Θα αποτελούσε μια από τις επιλογές σας σήμερα η φοίτησή σας σε κάποιο μεταπτυχιακό ή μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα;
Ναι: 73%
Όχι: 27%

10. Σκοπεύετε να συμμετάσχετε σε κάποιο μεταπτυχιακό ή μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα;
Ναι: 36%
Όχι:  64%

11. Πιστεύεται ότι η δια βίου εκπαίδευση και μάθηση είναι απαραίτητη προϋπόθεση σήμερα για την προσωπική σας ανάπτυξη;
Ναι: 78%
Όχι: 22%

12. Είναι πιο σημαντικό για εσάς το να αισθάνεστε ασφαλής για τη θέση εργασίας που κατέχετε από τα χρήματα;
Ναι: 63%
Όχι:  37%

(Απαντήσεις από όσους δήλωσαν εργαζόμενοι)

13. Είστε ικανοποιημένος από το βιοτικό σας επίπεδο σήμερα;
Ναι: 50,5%
Όχι:  49, 5%

14. Οι κλασσικές αξίες της εκπαίδευσης είναι σημαντικές για εσάς σήμερα;
Ναι: 62%
Όχι: 38%

15. Θα αναθεωρούσατε τις αποφάσεις σας για σπουδές για να κατευθυνθείτε σε πιο «ασφαλείς» επιλογές σπουδών σε σχέση με το επάγγελμα;

Ναι: 49%
Όχι: 51%

Συμπεράσματα:

Οι νέοι αισθάνονται αβεβαιότητα για το μέλλον στη πλειοψηφία τους (42%), απαισιοδοξία σε ποσοστό 20% αλλά και αισιοδοξία σε ένα μεγάλο  ποσοστό της τάξης του (38%). Στην πλειοψηφία τους πιστεύουν ότι το βιοτικό τους επίπεδο θα παραμείνει σταθερό (48%) για τον επόμενο χρόνο, ότι θα χειροτερέψει σε ποσοστό (36%) και ότι θα βελτιωθεί (16%).


Στην πλειοψηφία τους (57%) εκτιμούν ότι η εκπαίδευση και η δια βίου μάθηση βοηθούν στο να απολαμβάνουν μεγαλύτερη αναγνώριση και διάκριση από τους γύρω τους.


Αντίστοιχα η μεγαλύτερη πλειοψηφία των νέων δείχνει να αναγνωρίζει τις αξίες της μεταπτυχιακής εκπαίδευσης και της πιστοποίησης, εφόσον σε ποσοστό (63%) εκτιμούν ότι τους προσφέρει τη δυνατότητα να αισθανθούν πιο σίγουροι για το μέλλον.

Η εργασία για την πλειοψηφία των νέων (49%) αποτελεί τον τρόπο για να κερδίσουν τη ζωή τους και να επιβιώσουν, σε ποσοστό (41%) τον τρόπο να βελτιώσουν τη ζωή τους και το κοινωνικό τους status, ενώ για ένα ποσοστό (10%) τον τρόπο να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους και τις δεξιότητές τους.

Δεδομένης της συγκυρίας η πλειοψηφία των νέων (51%) δείχνει να είναι έτοιμη να θυσιάσει ελεύθερο χρόνο για να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις της εργασίας, ενώ  ποσοστό (31%) θα δημιουργούσε τη δική του επιχείρηση σήμερα εάν αντιλαμβανόταν μια επιχειρηματική ευκαιρία. Μια μεγάλη πλειοψηφία της νεολαίας προσβλέπει σε μια καλύτερη καριέρα στην Ελλάδα με άξονα την επαγγελματική εκπαίδευση (57%). Για την πλειοψηφία των πτυχιούχων  (73%) αποτελεί επιλογή σήμερα η φοίτησή τους σε κάποιο μεταπτυχιακό πρόγραμμα. Εξάλλου ένα μεγάλο ποσοστό (36%), των πτυχιούχων σκοπεύει να συμμετάσχει σε κάποιο μεταπτυχιακό πρόγραμμα.


Σε ποσοστό (78%) οι νέοι αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα της δια βίου μάθησης. Οι εργαζόμενοι νέοι δηλώνουν στην πλειοψηφία τους σε ποσοστό (63%) ότι είναι πιο σημαντικό γι αυτούς να αισθάνονται ασφαλής στη θέση εργασίας τους σε σχέση με τα χρήματα.  Το (50,5%) των νέων δηλώνει ικανοποιημένο από το βιοτικό του επίπεδο και σε ποσοστό (62%), οι νέοι δείχνουν να αναγνωρίζουν τις κλασσικές αξίες της εκπαίδευσης.


Στο ερώτημα εάν θα αναθεωρούσαν τις αποφάσεις για σπουδές, ώστε να κατευθυνθούν σε πιο ασφαλείς επιλογές σε σχέση με την επαγγελματική αποκατάσταση, το (49%)  των νέων απαντά ναι.


Σχολιασμός της έρευνας από τον κ. Βασίλη Γαλάνη,  Διευθυντή Επικοινωνίας του Mediterranean College.


Ρεαλιστές και αισιόδοξοι συνολικά αποκαλύπτονται για μια ακόμη φορά οι νέοι της χώρας μας, που δείχνουν να διαχειρίζονται την αβεβαιότητα με μια προσωπική διαχείριση των οικονομικών τους πόρων, αναζητώντας μέσα από τις αξίες της εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης τον τρόπο να κερδίσουν τη ζωή τους, να βελτιώσουν την προσωπική τους κατάσταση και να αναπτυχθούν σε ένα ασταθές οικονομικά περιβάλλον. Γενικότερα θα έλεγα ότι οι νέες και οι νέοι της χώρα μας, αντιλαμβάνονται την αξία της εκπαίδευσης ως μέσο διαχείρισης της αβεβαιότητας.


Άλλωστε αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόοδος και η ευημερία των κοινωνιών και των οικονομιών σήμερα, δεν οφείλεται στους απαισιόδοξους, αντίθετα τη χρωστάμε στους αισιόδοξους και στους νέους.


Η επιστροφή των νέων στις αξίες της εκπαίδευσης και της μεταπτυχιακής εκπαίδευσης, κατά την άποψή μου  αναδεικνύουν την αναγκαιότητα και της δια βίου εκπαίδευσης και μάθησης  και σηματοδοτούν την δια βίου μάθηση μεταξύ των υψηλών προτεραιοτήτων των νέων , της κοινωνίας και της οικονομίας μας.

 Η χώρα μας συγκαταλέγεται τελευταία μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. σε ότι αφορά το ποσοστό των εργαζομένων ενηλίκων που έχουν συμμετοχή σε προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, και τα ευρήματα αυτής της έρευνας είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα σε αυτή την κατεύθυνση.

To Mediterranean College, αντιλαμβανόμενο το μεγάλο κενό, στο χώρο της δια βίου εκπαίδευσης και μάθησης, προσφέρει ισχυρά, καινοτόμα μεταπτυχιακά και μετεκπαιδευτικά προγράμματα επαγγελματικής εξειδίκευσης καθώς και πιστοποιημένους επαγγελματικούς τίτλους σπουδών,  στους τομείς της Διοίκησης Επιχειρήσεων, της Πληροφορικής, της Μηχανικής, της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας, σε ευρύτερα γνωστικά πεδία.

Αξίζει να σημειωθεί η καινοτομία υπό την παραπάνω οπτική στα προγράμματα της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, των Μαθησιακών Δυσκολιών και της Λογοθεραπείας που προσφέρει η σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών (Part Time & Distance Learning Φοίτηση), καθώς και  τα προγράμματα Executive Diploma που προσφέρει η σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Συντάκτης στην Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr
Μετάφραση, απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr